Wat zou jij doen als je morgen de loterij wint?

Stel je zou morgen de loterij winnen. Wat zou je dan
doen?
Zou je meteen stoppen met
je werk? Ga je eindelijk je droom najagen? Of blijf je doen wat je nu doet?
Stel nou dat je mensen allemaal, stuk voor stuk, een miljoen winnen? Wie blijft er dan voor je werken? Hoeveel mensen zijn dat?

Minder dan 30% van onze mensen blijven bij ons werken”. Dit was het antwoord van het grootste deel van de
deelnemers tijdens een van mijn lezingen. Een schrikbarende uitkomst vind ik.
De vraag is dan: Waarom werken de mensen bij je? Wat is hun motivatie om elke
ochtend op het werk te verschijnen? Is dat omdat ze het moeten, of omdat ze het
ECHT WILLEN?

Bedrijven waar gemotiveerde
en betrokken mensen werken halen hoge resultaten. Volgens onderzoeksbedrijf Gallup
hebben die bedrijven 27% minder ziekteverzuim, 18% hogere productiviteit en 18%
meer aandeelhouderswaarde! We zien deze cijfers terug bij bedrijven in
Nederland die inzetten op gemotiveerde en betrokken medewerkers. Denk aan
Koekjesbakkerij Veldt uit Veenendaal, of CM Groep uit Breda. Dit laatste
bedrijf heeft nauwelijks ziekteverzuim. Gemotiveerde mensen leveren dus meer op
voor zichzelf en voor het bedrijf en ze kosten net zoveel als niet gemotiveerde
mensen.

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat er meer mensen de
kar in tegengestelde richting trekken.
Deze
mensen zijn grofweg in drie groepen in te delen:


de kartrekkers,
mensen die actief betrokken zijn. Zij werken aan hun eigen ontwikkeling en zijn
actief bezig om de doelen van het bedrijf te bereiken. Volgens Gallup is dat in
NL 9% van de werkende bevolking;

de mensen die in de
kar zitten, die niet actief betrokken zijn. Diegene die op de automatische
piloot werken. Dit is de ruime meerderheid, namelijk 80%.

De mensen die achter
de kar hangen en niet betrokken zijn. Dit is 11%.

Deze resultaten zijn uit
een internationaal onderzoek. De grootste gemene deler, die ik in de
praktijk terug zie, is dat een substantieel van de beroepsbevolking niet actief
betrokken is. Hierin zit een enorm potentieel. Want als we met meer actief betrokkene
zouden werken, zou dit ons aan alle kanten meer opleveren. In de eerste plaats
voor de mensen zelf in meer geluk, lol en gezondheid en in de tweede plaats
voor de organisaties. Ik zeg niet voor niets: De groei zit in je mensen!

WILLEN werkt! Als
het zo duidelijk is, hoe kan het dan zijn dat het er dan toch zo beroerd voor
staat?

Als mensen WILLEN zijn ze “bewogen” om iets te doen. Dan zijn ze intrinsiek gemotiveerd. Daarvoor is het van
belang dat drie basisbehoeften ingevuld zijn:
– autonomie: kan ik mijn werk uitvoeren op mijn eigen
manier, kan ik zelf beslissingen nemen?
– meesterschap: kan ik doen waar ik goed in ben, kan ik nog
beter worden waar ik goed in ben?
– zingeving: heeft het nut wat ik doe, kan ik bijdragen aan
iets dat groter is dan mijzelf?

Wij doen een hoop om intrinsieke motivatie tegen te
werken.
Als ik kijk naar de
bedrijven die ik in de loop der jaren bezocht heb en waar ik zelf gewerkt heb
zijn me de volgende dingen opgevallen:
Autonomie om zeep
helpen:
Door
directief leiderschap, door instructies en voorschriften hoe het werk gedaan
moet worden, door controle, regels en procedures, door weinig of geen ruimte om
fouten te maken te geven, door niet in te gaan op ideeën, door initiatief in te
dammen door lange besluitvorming, etc.
Geen meesterschap
ontwikkelen:
Door
vooral te kijken naar wat nog NIET goed gaat en dat benoemen als verbeterpunten
en mensen daarvoor op cursus te sturen. Vooral vasthouden aan functieprofielen
en taakomschrijvingen en alles wat we nog meer kunnen en nuttig kan zijn voor
de organisatie negeren.
Zingeving vergeten:
Door
geleefd te worden door de waan van de dag en vooral niet stil te staan en met
elkaar te bespreken WAAROM we het ook al weer doen? Niet stilstaan bij de
betekenis van het werk voor de wereld, de klanten en voor de mensen die er
werken. Voorrang geven aan regels, procedures, operationele zaken boven op zaken
als nadenken over de toekomst, een aantrekkelijke visie en missie en ieders rol
daarin. Processen ophakken zodat niemand meer een beeld heeft van het geheel en
zo ook niemand kan zien welke bijdrage hij of zij levert aan dit geheel.

Herken je hier iets in? Daar ben ik benieuwd naar. Het is eeuwig zonde als we met
z’n allen zoveel tijd besteden aan iets waarvoor we niet volledig voor
gemotiveerd zijn. Het zou toch mooi zijn als je met je organisatie kan groeien
zonder extra kosten en mensen aan te nemen, maar door het verborgen potentieel
aan te boren! De eerste stap is aan jou!

Maar hoe dan?
Hieronder een tip hoe je
zou kunnen beginnen.

TIP: Hoe kan je een eerste stap zetten naar verbetering?
Ga met elkaar het gesprek
aan over datgene waardoor je bewogen wordt. Je kan dit relateren aan werk, of eerst
eens buiten het werk kijken. Bevraag elkaar wat je nu ècht belangrijk vindt. Begin
dan met de vraag: Wat zou jij doen als je morgen de loterij zou winnen?

Ook weten hoe het anders kan? Hoe je het beste uit mensen
en jezelf haalt?
In het gratis e-book
Succesvoller ondernemen: uw mensen maken het verschil” vind je inspiratie en
praktische tips hoe te beginnen. Je kunt het boek via deze link aanvragen. Je ontvangt dan ook mijn twee wekelijkse nieuwsbrief met
kennis, inspiratie en tips over het hoe je het beste uit mensen haalt.

Je kan uiteraard ook
contact met me opnemen. Ik maak graag kennis met je om te kijken wat voor jou
een eerste stap zou kunnen zijn.